dijous, 13 d’octubre del 2011

Entrevista a Josep Roca: "Em fascina conèixer gent apassionada, que diu coses amb una copa de vi".





En aquests temps que corren, marcats per la pressa, la pressió, la immediatesa de les obligacions i l’estrés que comporta haver d’atendre molts assumptes urgents tots alhora, poder gaudir de la proposta culinària, gastronòmica, sensitiva, sensible i humana (sobretot molt humana) que ofereixen els professionals del restaurant El Celler de Can Roca (Girona), és un privilegi.
El Celler de Can Roca és considerat el segon restaurant més influent del món, segons la llista britànica “Restaurant”, guardonat amb tres estrelles Michelin, resultat de l’equació que té, en una de les seves igualtats, la dedicació, el treball rigorós i constant dels germans Roca, Joan, Josep i Jordi i a l’altra banda de l’igual, el seu constant i diàriament renovat, compromís amb l’excel·lència. A cop i d’anys d’experiència i d’una contínua i sublim recapitulació del seu saber, han creat una carta famosa arreu per l’exquisidesa i originalitat de les seves preparacions i la qualitat dels seus ingredients. El resultat final del treball desenvolupat a la cuina i al menjador, condueix als comensals a un desitjat estat de benestar molt proper a la felicitat. A l’interior del restaurant les hores s’allargassen, la urgència desapareix i l’esperit es sana amb un impagable sentiment de calma. La relació client-restaurant es planteja com un joc en el qual, els germans Roca demanen als visitants que els segueixin i participin en aquest efímera diversió, deixant-se seduir per textures, sabors, combinacions i maridatges d’un encert tan sorprenent, que resulten admirables i impressionants alhora.


Josep Roca és el cambrer de vins del Celler de Can Roca, fidel guardià i delicat cuidador de l’ànima del restaurant: el celler, on s’emmagatzema amb cura una col·lecció escrupolosament triada de vins. El celler és un àmbit clos dins el restaurant, dedicat al culte del vi, un autèntic santuari en el que de forma gràfica, ordenada, exemplificadora, molt didàctica i molt poètica, en Josep Roca desgrana amb verb estudiat i les paraules exactes, les característiques i infinites qualitats dels vins atresorats al celler. Reblen cada ocasió peces de seda, piles d’alabastre, fragments de pissarra i de terra aspra i resseca, espurnes metàl·liques i peces de fusta envellida que formen els autèntics altars d’aquest culte laic, que en Josep Roca explica d’una manera magistral i generosa, sense regatejar elogis ni amagar la seva passió. Ens acompanyen Mozart, Bach, Pau Casals, Massenet, Miguel Poveda, cantant amb la boca seca. Un autèntic deliri.

Aquest espai és especial per a nosaltres”, explica en Josep Roca. “Vàrem comprar la casa on tenim el restaurant l’any 1992. Els 22 anys anteriors havíem estat en un emplaçament a 200 metres d’aquí al costat del restaurant dels pares. El primer restaurant el vam obrir l’any 1986 i el 92-93 els tres germans ens vam embarcar en la compra i les obres del restaurant actual. Llavors vam veure que no podíem fer el restaurant que desitjàvem i vam dedicar tot aquest espai a fer-hi un saló de banquets de casaments que va funcionar pràcticament 12 anys, en els quals, vam fer guardiola. L’objectiu era treballar, amortitzar, generar benefici i estalviar per, quan poguéssim, fer el restaurant que havíem somiat. Això va passar l’any 2007, quan vam adaptar el nou restaurant sobre l’espai en el que anteriorment havíem fet casaments”.

I va arribar el moment d’obrir el restaurant, tal i com el podem veure avui. “Quan vam obrir l’any 2007, hi havia molta energia positiva, treball, esforç i essent un espai familiar, en coneixíem cada metre quadrat. Hi havia una atmosfera que ens ajudava i vam comptar amb la professionalitat de dues interioristes meravelloses, la Sandra Torroella i la Isabel López que van entendre aquest espai com nosaltres no ens l’haguéssim imaginat mai, amb totes les eines per poder reflexionar sobre què és el luxe en el segle XXI. Aquí interacciona la calidesa, l’ajardinament, la temporalitat, el concret i l’efímer amb els arbres enmig del restaurant, mini reservats entretinguts, mobiliari preparat per servir amb racionalitat, amb capacitat per insinuar sense evidenciar, jocs de miralls engrescadors, transparències i canvi d’ambient del migdia a la nit. Els tres germans hem tingut la oportunitat de disposar d’un espai que compta amb 250 metres de celler, 300 de cuina i 300 de sala noble i restaurant, per poder atendre les 50 persones que venen cada dia”.

Una restaurant que és una filosofia de vida

La filosofia que jeu al fons del Celler de Can Roca no és la que mouria un negoci tal i com l’entenem, és a dir, com una activitat que condueix a guanyar tants diners com sigui possible. Ben al contrari, aquest restaurant és un projecte de vida dels germans Roca, de creixement personal enmig del col·lectiu de professionals que hi desenvolupen la seva activitat a diari. “Nosaltres sabem que això no és un negoci”, explica en Josep Roca. “Quan nosaltres estalviem és per reinvertir i aquest restaurant és la conseqüència d’un treball lent però constant. La nostra filosofia de vida va vinculada a aquest restaurant i el fet que nosaltres puguem estar il·lusionats en projectes paral·lels que ens ajuden a créixer, incideix en la nostra empresa. Tots tres germans tenim ganes de dir i d’aprendre coses i a banda, jo gaudeixo d’una generositat extraordinària dels meus germans, que no és habitual. Aquesta relació dels caps de cuina marcant un discurs i els altres al darrera, aquí es converteix en un diàleg constant cuina-menjador. Aquesta transversalitat i fraternitat de tres móns que s’uneixen, és el que ens fa estar bé amb nosaltres mateixos i amb el nostre projecte. La nostra filosofia de vida s’amaneix amb el fet que la gent ens ve, ens ajuda un gran equip, tenim un gran positivisme, una sinèrgia extraordinària, lògica, ben trenada i ben greixada. La gent ens dedica temps, ens el regala, es deixa servir i això és extraordinari: la gent ens regala temps i ve amb les mans obertes”.

Anar a un restaurant és un fet cultural?

Al nostre restaurant sí”, s’afanya a respondre en Josep Roca. “Veiem que la gent ve amb il·lusió, en una data assenyalada de la seva vida i tot això és un mòbil perquè passin coses. Ells es deixen portar, es deixen seduir de manera que nosaltres podem provocar, juguem (amb rigor, però juguem) i amanim una vetllada en la qual, hi ha gent que comenta que per a ells, això és un espectacle. Intento que la gent que ve aquí ho passi bé i entengui que està en un espai en el que hi ha generositat, qualitat, afecte i passió desbocada. Bé, divertim-nos, passem-ho bé”.

I segueix reflexionant: “Estem en la societat de l’entreteniment. Probablement un dels papers de la gastronomia s’està escapant del que és només menjar i beure. Ens estem convertint en ambaixadors dels productes agroalimentaris, d’un fet cultural arrelat referit al menjar i al que ens envolta, que també incideix en què donem per menjar. Probablement tot això és igual a interpretació i exaltació de la cultura. Suposo que per això nosaltres tenim aquest reconeixement afegit, d’entreteniment i distracció”.

Què vol dir ser sommelier?

La formació acadèmica d’en Josep Roca és la de sommelier, però ell prefereix autodenominar-se cambrer de vins. “Intento definir-me com a cambrer de vins perquè jo treballo en un restaurant i em sento cambrer. M’agrada la meva feina de cambrer perquè la denominació “cambrer de vins” implica una professionalitat, una càrrega de coneixements i d’estudi a la qual jo no vull renunciar. La paraula sommelier s’escapa del restaurant. Ara sommelier també és algú que pot dedicar-se a la formació sobre vins, la divulgació en el món del periodisme, en la botiga, el comerç, l’assessorament de cellers i de marques. Hi ha un creixement d’aquest professional degut a la incidència que ara mateix té el món del vi, en el qual, molts professionals poden expressar-se en diferents especialitats paral·leles”.

D’acord. Aleshores, què vol dir ser cambrer de vins al Celler de Can Roca? “El cambrer de vins és la persona encarregada de la compra i venda de vins al restaurant, de fer recerca i investigació, de passar pel sedàs tot el que està passant al món del vi, destil·lar-ho i posar-ho en una carta, amb una proposta vinculada a un diàleg constant amb la cuina, amb coherència i rigor. A banda, també vol dir control d’estocs, gestió, psicologia aplicada, pedagogia, acompanyament, descobriment. Tot aquests són conceptes que van lligats al que representa ser un cambrer de vins en un restaurant com aquest”.

Dots de sommelier

Tot i que en Josep Roca és un dels sommeliers més coneguts del moment i que la seva vàlua professional l’ha fet mereixedor de distints premis i reconeixements, entre els quals el Premi Nacional i Memorial de Gastronomia com a millor sommelier del 2010 i el 2011, el Premi Especial a la Qualitat a FENAVIN, el premi Gla d’Or el 2009 i un llarg etcètera més, ell opina, amb una modèstia infinita, que qualsevol persona pot ser sommelier. Ho explica així: “Jo crec que s’exagera el concepte sensorial en els sommeliers. Un bon sommelier és un cambrer de vins i això té a veure amb rigor, esforç, sacrifici, prudència, generositat, psicologia aplicada, gestió, control, diàleg i coordinació. Tot això és bàsic i després, si ets bo tastant, fantàstic, però no és prioritari”.

I continua argumentant: “Per a mi el problema apareix quan la gent té un gran talent per tastar i fa de sommelier, però no té generositat, ni control, ni diàleg, ni capacitat per interpretar altres ritmes vitals del restaurant, altres cercles que s’uneixen al món de la cuina. Cal tenir present que en el món del vi hi passen coses diferents dues vegades l’any, a l’hemisferi nord i a l’hemisferi sud i llavors, hi ha tant per saber, per descobrir, per estudiar, que requereix molt d’esforç en equip. El recorregut del sommelier pot ser tan ample i inabastable que et fa sentir en una situació de competitivitat constant per assolir coneixement i aprendre i entendre millor què està passant a l’actualitat”.

Les tendències d’avui

Tal i com ha dit i repetit alguna veu molt qualificada, “el món del vi és un món de sensacions insondables que no s’acaba mai”. En aquest sentit en Josep Roca explica: “La tendència ens porta a gaudir del vi de diferents maneres però sobretot, com una beguda cultural que ha sigut costumisme, que ara es converteix en hàbit arrelat de transmissió i en via d’exportació de cultura d’uns països cap a uns altres com a mostra d’eclecticisme i riquesa”.

I segueix explicant amb gran vehemència: “En aquest moment jo detecto dues velocitats. Una velocitat representa la indústria del gran consum. Aquesta velocitat forma representa la base d’un triangle. Aquí hi trobem l’especulació, el negoci, la intervenció de la física i la química, la doma de la natura, l’home interposant conscientment el seu coneixement per fer els vins amables i arribar al gran públic amb facilitat, amb uns tactes agraïts i molt endolcits i també presència del màrqueting, el moviment de masses i la competitivitat en un sector ferotge i abrasiu com és el de les marques de begudes carbonatades, al que també afegiria la cervesa industrial. En canvi, a la punxa del triangle hi ha la mirada curta, més lenta, consistent en l’observació de la vinya, el rigor convertit en una manera de viure, una filosofia de vida al voltant d’un vi. És una relació en la que la intervenció de la química no hi és tan evident, on hi ha més riscos, més defectes que es converteixen en virtuts, imperfeccions que jo en dic màgiques… Hi ha un diàleg a cau d’orella i una relació de vins vius i de respecte a la terra i al subsòl. A la part central del triangle hi ha la gent indecisa, que no sap si tirar amunt o avall. El que a mi m’interessa és observar com el món s’adapta a una beguda de consum. Em fascina aquesta mirada curta de la gent que es desviu per poder mostrar un discurs i expressar la seva manera de ser. Em sembla fascinant, ara mateix, poder conèixer gent apassionada que diu coses amb una copa de vi”.

Imperfeccions màgiques

No és el primer cop que surt en la conversa aquesta expressió, “imperfeccions màgiques” i per tant, la pregunta no pot ser una altra: què són i quines són aquestes imperfeccions? En Josep Roca somriu i respon: “De vegades pensem que més, vol dir millor i no sempre és així. Així pot passar, per exemple, amb la maduresa del raïm. Potser és millor arriscar-se amb un raïm no tant madur encara que el vi sigui més àcid i més lliscant. De vegades hi ha zones en les que els elaboradors podrien afegir alguns elements per assegurar la fermentació i no ho fan i per tant, allí hi ha sinceritat, no hi ha intervenció. Quan tastes un vi molt poc filtrat, molt dens i gens brillant, pots pensar que és un defecte però també pot ser una manera de mostrar-se despullat; quan les proteccions sulfuroses no són tan altes, saps que hi ha risc, però quan aquest vi s’ha fet bé des d’un principi, veus la valentia i com s’ha trencat amb la rigidesa per expressar-se amb llibertat. Tot això són imperfeccions màgiques”.

Malgrat haver tastat tants i tan bons vins, en Josep Roca té les seves preferències: “Tinc especial debilitat per un raïm que em sedueix que es diu Riesling. Es tracta d’una varietat que es troba a l’Europa central i que em fascina per la seva capacitat de mostrar-se obert a matisos, dolçors i acideses diferents i variades interpretacions del paisatge. També m’agrada molt la Pinot Noire, que és una varietat negra que té poc pes però que també em serveix moltíssim”.

I ara una confidència. En arribar al Celler de Can Roca a l’hora en punt que havíem quedat per aquesta entrevista, en Josep Roca ja m’espera. Em rep educadament, em saluda amabilíssim, m’ofereix seient i em demana: un cafè, una aigua, un refresc, una copa de vi? Són les 11 del matí i fa calor. Li dic que un tallat, si ell m’hi acompanya. Ens el serveixen en tassetes exquisides a la temperatura justa i no m’estic de preguntar-li: qualsevol hora és bona per una copa de vi? “No, no necessàriament”, respon en Josep sense pensar-s’ho, “tot depèn de la predisposició. Jo crec que hi ha una relació fantàstica en l’harmonia del menjar i el beure, que representa la gastronomia en majúscules. A mi, al matí acabat de llevar, no em ve de gust beure vi, si no és que em serveixin un plat d’ostres i una copa de cava. Si és així, el moment de l’esmorzar es converteix en màgic. A l’hora d’esmorzar, prendre només una copa de xampany o de cava, no té cap sentit. Ara bé, si el cava te’l prens amb unes ostres, fas un esmorzar extraordinàriament interessant perquè acompanyes el cava amb un plantejament de menjar al costat. Sol no és interessant, en companyia és molt enriquidor i si és en companyia, a totes les hores del dia és possible una combinació excepcional. Aquesta barreja de costumisme volgut, de tradició valorada, de sofisticació original o d’exclusivitat concreta (com això de les ostres i el cava), fa que hi hagi un deixar-te seduir per aquest moment”.

Tercera temporada de ”En clau de vi”

En Josep Roca s’ha fet molt conegut en els darrers anys, per les seves aparicions en qualitat d’expert, en el programa “En clau de vi” que dirigeix i presenta el periodista Marcel Gorgori. Precisament, aquest proper diumenge engega la tercera temporada d’aquest programa. Visiblement il·lusionat, en Josep Roca explica sobre el programa: “Engeguem el diumenge 2 d’octubre pel C33, a partir de les 11. La tercera temporada serà un xic diferent i canviem el format. El Marcel Gorgori i jo pensàvem que des del plató no es podien dir massa més coses aprenent, si entretenint però no tant aprenent. Per tant, aquest cop sortim del plató i més enllà de les habituals entrades i sortides que fa el Marcel, hi veurem un recorregut en el que anirem coneixent personatges del vi, alguns d’ells de Tarragona, i expliquem qui és que fa el vi”. I segueix explicant: “A mi em quedava recança de pensar que l’únic prescriptor del món del vi era jo, quan hi ha gent extraordinària que cal conèixer i reconèixer, tractant-los com a personatges importants en la producció del vi. Hem fet un recorregut amb 14 personatges molt diferents entre ells, per poder explicar temes sobre el paisatge, les fermentacions, els llevats, el vigor de les plantes, el procés d’elaboració d’un cava. Tot plegat pot semblar molt tècniques però ho fem molt fàcil de pair”.

Des de la primera temporada, “En clau de vi” ha representat un apetitós repte per a en Josep Roca. “Quan ens vam plantejar fer un programa de vins sabíem que fora complicat ensenyar i fer escoltar coses que tu flaires i tastes, amb els sentits contraris al que la gent està rebent. Tanmateix, un programa en el que es flaire i es tasta, la gent el veu i l’accepta. Tot i això sabíem que havíem de fer-ho d’una manera entenedora i en aquest cas, per a mi la sort és comptar amb el valor i la capacitat pedagògica del Marcel Gorgori, perquè en un tema difícil com aquest, ell sap què pot entendre la gent, fins on pot arribar, què pot assumir i on cal frenar. Vaig acceptar el repte de participar en el programa perquè hi era el Marcel, que em transmetia una sensació de compromís, de molta exigència, de molta sensibilitat, de molt respecte, valors que per mi són importants per funcionar. El Marcel és molt exigent i jo també en sóc i per tant, hem anat molt bé”.

El món de Josep Roca

El meu món és la meva família i la meva feina i la meva feina és el menjar i el beure. Només això. La meva afició és la gastronomia i per això sóc cambrer. La meva vinculació i el meu sentit de viure és fraternal i familiar. La meva vida és el restaurant i prendre part en aquesta missió en família, és un somni. La realitat nua la trobem a casa els pares on anem a dinar cada dia. Allà he entès la realitat d’un menú d’un bar de barri de 9,50 euros, amb una relació de normalitat de la vida lenta i repetitiva en la que no passa res. Aquesta és l’autèntica vida. Jo crec que nosaltres, els tres germans, vivim un somni ple d’obertura, dinamisme, frescor, aire net, viu, divers, en el que constantment rebem la influència d’altres móns. Anar cada dia a casa als pares ens ajuda molt a saber que això és temporal i difícilment repetible, un somni tocant de peus a terra”.

Entrevista a Jordi Bertran: "La recuperació d'un ball o d'un element és un procés col·lectiu i ningú el firma".



Tot va començar, segons explica la història, quan a l’any 1321 el rei Jaume II va arribar a Tarragona portant una relíquia santa, que es corresponia amb un fragment d’un braç d’una santa anomenada Tecla, que va viure a la ciutat d’Iconio i era filla d’un matrimoni benestant. Els plans vitals de Tecla, es van veure trastocats el dia que va sentir la prèdica de Sant Pau i va decidir seguir-lo, fent-se ella també cristiana i seguint a Sant Pau com a deixeble (i també, diuen, com a amant). Sigui com sigui, els enemics del cristianisme van acabar arrestant-la i sotmetent-la a horrorosos martiris els quals va sortir-ne il·lesa: va ser llençada a un forat amb tot de rèptils verinosos que no van mossegar-la, la van lligar entre dos bous per obrir-la en canal i aquests van perdre la seva força, la van col·locar sobre una pira per cremar-la i el foc es va apartar i a la fi, la van llençar als lleons però aquests van llepar-li les ferides i els hi van curar. Els seus perseguidors es van declarar derrotats i van decidir alliberar-la. Llavors Tecla va arraconar-se fent vida en una cova però un bon dia, la cova es va esfondrar i de sota del munt de runa només en va sobresortir un braç. Els seus seguidors van agafar el braç i el van traslladar a Armènia per enterrar-lo i sembla que és d’Armènia d’on el va traslladar Jaume II fins a Tarragona. A grans trets i d’una forma molt resumida, aquesta és la llegenda de Santa Tecla, venerada com a màrtir i en record de la qual, es celebra la festa major de la ciutat.




Aquest és el dia. 23 de setembre, una data única en el calendari, que els tarragonins esperen d’una manera molt especial. El dia de la celebració de Santa Tecla, Tarragona, que ja està ficada en actes festius, lúdics i culturals des de ja fa unes quantes jornades, arriba al seu moment de màxima ebullició, especialment quan la tradició personificada en el Seguici Popular i la festa i alegria que encomanen, surt al carrer i es barreja amb el públic en una amalgama de celebració de primer ordre. No en va, aquesta festa ha estat declarada Festa Tradicional d’Interès Nacional per la Generalitat de Catalunya.

De tots els actes festius, el Seguici Popular s’endú la part per important i significativa de la celebració.

Jordi Bertran és un dels principals artífex del Seguici tarragoní, tal i com el coneixem avui dia, ja que durant molts anys ha estat el tècnic de l’Ajuntament encarregat d’aquesta qüestió. Es pot afirmar, per tant, que Jordi Bertran no és només un expert i curós folklorista, sinó que la seva feina com a tècnic municipal en la vessant de la gestió cultural, l’ha convertit en un especialista en la matèria, reconegut arreu i a banda, és un fervent entusiasta de la festa. En aquest moment, Jordi Bertran es mira el Seguici Popular enretirat dues o tres passes de la seva organització i coordinació. “Em miro la festa com me la mirava quan vaig començar a fer Santa Tecla. Abans de treballar a l’ajuntament participava en diverses entitats i prenia part en la festa com un fester més i ara passa el mateix. No faig la festa però hi participo fent altres coses. Jo diria que me la miro des d’un altre punt de vista però no pas des de fora”, aclareix Jordi Bertran.

I segueix explicant: “Em vaig incorporar a feines de recerca de la festa l’any 1983, tot i que a l’any 80 ja participava en alguna entitat de la Festa Major com un fester més. En aquell moment que jo estudiava a l’institut Pons d’Icart de la Rambla Vella i el Josep Barballó, que n’era professor, em va plantejar un treball sobre l’escriptor tarragoní Josep Pin i Soler i el seu llibre “La família dels Garrigas”, una novel·la que està ambientada a Tarragona entre els anys 1895-1862 i que va sortir publicada posteriorment. En aquest llibre hi ha un moment que explica amb força detall la festa de Santa Tecla. Això em va despertar l’interès per saber més coses i a més, va coincidir en un moment en el qual, un col·lectiu de gent, estudiants dels instituts Martí Franqués i el Pons d’Icart, vam participar en la recuperació del Ball de Diables de Tarragona. Aquest ball no se sabia quan havia deixat de sortir i que de fet, ningú recordava haver-lo vist. Llavors vam combinar la part de recerca amb la part pràctica i aquesta va ser la meva primera acció, participar en la recuperació del Ball de Diables l’any 1983, que van tornar a sortir al carrer l’any 1984. Un any després, l’Alfred Fort, que era el tècnic de cultura que hi havia a l’ajuntament en aquell moment, em va proposar incorporar-me a l’equip i aquell any, va ser el de la meva primera Santa Tecla en temes de producció tècnica per, a través de la recuperació dels elements de cultura popular, donar eines a l’Ajuntament perquè es pogués incorporar més gent a la festa”.

La feina de Jordi Bertran és, sobretot, d’investigació, en el sentit més folklòric del terme. “La meva feina permet que s’encarrilin idees que després cada entitat ha de portar a terme. En els darrers deu anys s’han recuperat a Tarragona tres balls diferents: la Moixiganga, el Ball de Cossis i els Set Pecats Capitals. En el cas d’aquests balls en concret, faltava força documentació però en vaig poder trobar alguna. Ara bé, després cal elaborar la informació que permet partir des de zero, actualitzar i articular-la amb un discurs del segle XXI perquè hi ha molts elements que intervenen, com el vestuari, la música, la coreografia i s’ha d’aconseguir quadrar tot això. No crec que ningú pugui dir la recuperació d’un ball o d’un element és l’obra d’una persona concreta, sinó que és un procés col·lectiu i ningú el firma. No crec que la cultura popular tingui autor”.

Investigació i recerca

L’objectiu últim de la recerca folklòrica és la recuperació d’elements que es puguin incorporar al Seguici Popular però la seva finalitat principal és incorporar i convidar a participar activament de la festa a tanta gent com sigui possible. Tanmateix, aquests dos objectius no sempre són fàcils de complir i en el cas de la investigació, la qüestió es complica quan no hi ha documentació prèvia. “De vegades el repte és difícil perquè si bé hi ha elements que estan molt documentats, d’altres se’n tens poques notícies. Si l’element és compartit amb altres poblacions, aquest fet també pot donar pistes. Per exemple, hi ha elements que a Tarragona no existien però sí que ho feien en altres poblacions en un radi d’uns 70 quilòmetres. De fet, a la zona geogràfica del Camp de Tarragona, el Penedès i el sud del massís del Garraf, molts elements s’han pogut mantenir, si no amb un gran número, sí amb qualitat i això és important i ajuda”.

Hi ha elements que tenen molta documentació històrica. “”, afirma Jordi Bertran, “Els Gegants, per exemple, existeixen i estan documentats des del 1425. Això no vol dir que sempre hagin estat iguals, sense canvis, perquè les figures van canviant i els gegants vells són del 1825. Un altre cas seria el Ball de Diables, que existeix com a tal des del 1426 i la darrera vegada que va sortir a Tarragona va ser després de la guerra. A Tarragona havien vingut diables convidats d’altres poblacions, per exemple del Vendrell. L’Ajuntament els llogava perquè els Diables del Vendrell no s’havien perdut. De fet, els primers ajuntaments franquistes, van potenciar el folklore com un signe de normalitat després de la guerra, tot i que li van donar un tractament regionalista molt allunyat del tractament que té ara. Altres exemples els podríem trobar al Ball de Dames i Vells, que estan documentats el 1514 i arriben fins després de la Guerra Civil, moment en el qual són prohibits perquè els versots no agradaven a l’autoritat del moment”.

Aquests són els tres elements del seguici amb més trajectòria. Tot i que segurament en podríem trobar algun més, aquests són prou significatius. “Efectivament”, respon Jordi Bertran. “Tenen els seus orígens a l‘Edat Mitjana i arriben fins avui. Aquests balls, amb tants anys de pervivència, són més fàcils de documentar”. I segueix explicant Jordi Bertran: “A la meitat del segle XV hi va haver a Catalunya una gran crisi econòmica i arran d’això hi ha un grup d’elements que desapareixen a Tarragona, just a la fi del segle XV. Són bona part del bestiari, exceptuant l’Àliga, que l’assumeix el Gremi de Ferrers i la fan perviure fins al segle XIX, i la Mulassa. Però les altres bèsties desapareixen molt aviat i per tant, hi ha poca documentació. Per contra, les bèsties són les millor documentades perquè han quedat consignades en altres poblacions. A l’hora de recuperar-les cal tenir en compte que a Tarragona, les peces les feien artistes i per tant, les peces noves també s’encarreguen a artistes que ajuden a que pervisquin fins a dia d’avui. De tota manera, les peces que coneixem avui, no són fotocòpies de les peces originals, perquè han anat evolucionant, com tot. Al segle XV, la pirotècnia era diferent de l’actual. A Tarragona hi havia tallers de pirotècnia al segle XIV però les carretilles, sense anar més lluny, no tenien els mateixos colors i ni la força dels d’ara”.

L’imaginari popular

D’alguns balls populars n’han quedat dibuixos, alguns gràfics i fins i tot algunes fotografies, producte de la labor de folkloristes que s’han dedicat a la recerca intensiva, com Joan Amades, per exemple. “Hi ha alguns elements que estan millor documentats que altres. Per exemple, quan es va plantejar recuperar el Ball de Pastorets, vam aconseguir trobar una foto de les primeres vegades que va sortir i del Ball de Dames i Vells també en vam trobar alguna. En el cas del bestiari no hi ha fotografies, però sí que podríem considerar les representacions dels capitells, de les gàrgoles i dels retaules, com les fotografies de l’època”.






I apunta Jordi Bertran: “Aquests elements s’encarregaven a artistes locals que, sovint, eren els mateixos que abans havien fet els capitells. En un dels capitells de la catedral de Tarragona hi ha una escena en la que es veuen uns armats vigilant el sepulcre de Jesús. Bé, resulta que la catedral tenia una representació teatral pròpia, que es deia “La Visita al Sepulcre” en la que es representava la resurrecció de Jesús i hi ha dues figures d’armats, com els coneixem ara. És com una mena de foto de com era aquell drama medieval. Doncs així mateix es pot anar traduint en totes les figures del bestiari”.

Està clar que aquesta és una bona pista a seguir en el procés d’investigació folklòrica. “Sí, però en origen no es va utilitzar al 100%. Hi ha estudis europeus sobre la correlació entre la figura del carrer i una gàrgola o un capitell. Nosaltres aquí ho hem anat incorporant progressivament. La imatge de Sant Miquel que surt el dia 23 de setembre amb el Ball de Diables és una còpia del Sant Miquel que hi ha al retaule de la catedral. Les màscares dels Set Pecats Capitals, són tretes de màscares que existeixen a la catedral. Els Gegants Moros avui coneixem, obra de l’escultor Verderol, presenten una curiosa coincidència amb la imatge d’uns tapissos d’orient del segle XIX. No vol dir que siguin còpies però hi ha una inspiració en aquests tapissos. La Negrita de Tarragona va sortir l’any 1859, dos anys després de la fundació, tant del Ron Negrita com de la imatge que dóna nom al rom, que és ben bé com la Negrita de Tarragona i fins i tot en el procés de restauració es va veure que la roba que portava la Negrita original era de ratlles blanques i blaves, com les del rom. Aquest procés d’inspiració sabem que arriba fins al segle XIX. Els artistes trobaven la seva font d’inspiració primer en les catedrals i després en les arts gràfiques, per fer els elements festius. Mai són còpies exactes, però sí que són clares inspiracions”.

La Comissió Assessora del Seguici

A Tarragona la recuperació s’ha fet amb molts anys”, explica Jordi Bertran. “Hi ha un procés que comença a l’any 1979 i que encara continua, perquè la festa segueix generant nous elements. Penso que aquest és un moment dolç per la seguici de Tarragona perquè mai com ara havien sortit tants elements. La feina de recuperació i d’investigació és molt artesana i és un procés molt curós en el que tothom hi té un paper. A Tarragona els elements que s’han recuperat han comptat amb l’aprovació d’un òrgan molt important que és la Comissió Assessora del Seguici, la feina de la qual és assessorar i vetllar per aquesta cura en tots els elements del seguici i aglutina la part institucional que representa l’Ajuntament, la part tècnica i professional i les entitats que són, al capdavall, les que donen vida al seguici. Aquesta comissió està formada per persones que aporten els seus coneixements des del punt de vista de la història , l’antropologia, etc”.

El cas de la Víbria és força significatiu. “La Víbria no té documentació a Tarragona, però ens va semblar oportú recrear-la, perquè el rei Jaume I la porta al seu casc. Aquí hi va intervenir el Dídac Bertran, que fa fer un detallat estudi heràldic per poder recuperar-la. Hi havia una gran indefinició sobre com eren les víbries perquè les que s’havien fet eren molt rudimentàries, així que vam voler fer un treball d’heràldica perquè l’heràldica ha mantingut una imatge que la tradició popular no havia conservat. Vull dir amb això que en la tasca de recuperació es suma el treball de moltes persones que hi contribueixen, cadascú en la seva faceta i àmbit professional”.

Un altre exemple a tenir en compte en aquest sentit, és el Ball de la Moixiganga. Així ho comenta Jordi Bertran: “La Moixiganga té un vestuari excepcionalment cuidat, amb les mitgetes calades, els barrets amb les flors. Aquests barrets es van voler fer així perquè a totes les moixigangues de Catalunya apareixien flors. De fet, les representacions de danses religioses acostumen a anar lligades a les flors i aquí a Tarragona es va fer tot el barret sencer de flors, treballant-los amb molta cura. Les atxes porten l’escut de la ciutat. De fet, tots els elements tenen detalls de la ciutat. Al Ball de Diables, la Diablessa té una estructura al seu vestuari que és completament històric. Porta la faldilla acampanada subjecta per enaigües i per una sèrie de cercles que l’abomben. Alguns balls l’havien mantingut i altres l’havien perdut i aquí a Tarragona es va decidir que estava bé donar-li a la diablessa aquesta indumentària històrica. Un altre exemple és la Mulassa. Quan la vam recuperar es va fer un estudi en el qual es va comprovar que la Mulassa porta campanetes i no pas picarols. Per tant, vam buscar una persona experta en guarniments d’equins, qui va confirmar que les mules porten campanes i els cavalls porten picarols. Encara que aparentment això no sigui noticiable ni sembli important, jo crec que és un gest molt important, que porta al resultat final”.

El retaule de Santa Tecla

Al llarg de la celebració de la festa major, hi ha una altra representació que sobresurt per ser molt significativa: el retaule de Santa Tecla. Jordi Bertran explica: “El retaule no és una recuperació sinó que és una creació nova basada en la gestualitat i en moviments coreogràfics antics. Enguany fa vint anys que l’Esbart Santa Tecla va iniciar aquest procés i és una peça modèlica creada a partir d’uns moviments coreogràfics patrimonials de Catalunya. L’Esbart Santa Tecla i el seu director, Jaume Guasch, van crear una representació de la vida de la santa. De vides de Santa Tecla en tenim dues de documentades: una és medieval i l’altra es correspon al ball parlat de Santa Tecla, basat en un text antic i per tant, el retaule va buscar un marc litúrgic a la catedral per poder-lo representar. Penso que també és important aclarir que Santa Tecla va ser un personatge històric i és a partir de la vida i la mort d’aquesta persona, que neix la festa”.

La casa de la festa i la Santa Tecla dels nens

La Festa Major és per a tothom, grans i petits i els petits també hi participen activament contribuint a engrandir-la mentre la gaudeixen. En aquest sentit, Tarragona compta amb un equipament que facilita aquesta tasca, no només els dies que toca, sinó durant tot l’any, que és la Casa de la Festa. “La Casa de la Festa és un equipament històric. A Tarragona, a l’edat mitjana conservaven els seus elements en un lloc que en deien la Casa dels Entremesos, perquè ja tenien la idea que els elements festius eren un bé comú que calia conservar. A València la Casa de les Roques o dels Castells arrenca al segle XV. Les roques són com una mena d’escenaris mòbils que anaven muntats sobre carros estirats per cavalls. A Tarragona també estan documentats. La Casa de la Festa és un equipament que fa la funció de conservació, perquè abans els elements es guardaven en 17 locals diferents, i també fa feina de divulgació d’explicació de la Festa, articulant el que s’hi diu. Ara s’està en procés de completar la dinàmica audiovisual de la Casa”.

Tanmateix, per a Jordi Bertran, hi ha un aspecte de la Casa de la Festa que no s’ha tingut en compte i que li resulta preocupant: “No s’ha fet un pla de dinamització de la Casa i tot i que és un equipament viu, necessita dinamització i elements de suport al que s’hi explica, com per exemple so. No s’entén la festa sense música, so, soroll fins i tot. La festa mai és silenci, excepte en moments molt concrets, quan impera la dimensió religiosa i per tant, a la Casa de la Festa li resulta imprescindible una banda sonora permanent, que ara no té, que acosti la festa als visitants i ajudi a entendre-la”.

Pel que fa a la Santa Tecla Petita, Jordi Bertran opina i adverteix: “A mi em sembla molt bé que els nens tinguin Santa Tecla a les escoles, accés i coneixement de les peces, que hi hagi activitats didàctiques, però hi ha un aspecte amb el que cal anar molt en compte (i això no ho dic jo sinó que ho diu un premi de Cultura Popular que és el Bienve Moya de Vilanova i la Geltrú, la primera persona que valora aquest model festiu i que té una òptica moderna del segle XX) i és el perill que suposa la infantilització de la festa. Tinc la percepció que alguns actes que es deriven de la Santa Tecla Petita es fan més per cobrir la necessitat il·lusòria i inexistent de sumar activitats noves, que per una necessitat real. Cal ser molt prudent. Està documentat que una festa, just abans de començar la seva decadència, s’infantilitza. S’ha d’anar molt en compte que tota aquesta feina que es fa molt bé, no sigui excloent de la cura pels elements grans. No pot ser que en ocasions, els elements petits supleixin els grans. En altres festes del mateix caràcter, com la Patum petita o el Sant Fèlix petit, està molt acotada la participació dels infants a la festa i el que és positiu d’això no s’ha de convertir en una qüestió de suplència de res. De vegades a les escoles hi van els elements petits i jo no sé si és el més adequat, perquè els elements són els grans, no pas els petits. El que passa és que és molt més fàcil i econòmic moure un element petit que un de gran”.

I segueix explicant Jordi Bertran: “Tanmateix, em consta que la Comissió del Seguici ja està pendent d’aquesta qüestió i n’estan parlant. La Santa Tecla Petita ha de ser una còpia del seguici gran i hi ha coses que no s’estan copiant exactament. Els elements de la festa són per la festa i no poden sortir en inauguracions o actes protocol·laris. Està molt estudiat que les festes rituals es caracteritzen perquè només passen el dia que toca i els petits, com que han d’aprendre dels grans, han de fer el mateix que els grans, i això vol dir que com els grans, només han de sortir el dia que toca. Que surtin els nens ho trobo més que positiu però aquest fet no pot ser suplent de res i per mi hi ha símptomes que la Tecla Petita supleix moments de la Santa Tecla gran i per aquí podem tenir una fuga de no cura de la festa, quan el que estem buscant és tot el contrari i que els nens entenguin que repeteixen uns moviments, que tenen un significat i això se’ls ha d’explicar i se’ls hi ha de fer entendre”.

Santa Tecla Gloriosa,
Mare dels Tarragonins,
Què tenim per dinar?
Espineta amb cargolins.

Toca Peron! I Bona festa major per tothom.